La Ruta de l’Exili

És una sortida que es fa cada dos anys amb els alumnes de 1r i 2n de batxillerat.

rutaassun

Els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat participem a la Ruta de l’Exili. Aquesta ruta és una recreació dels camins que van fer a peu milers de persones republicanes fugint del franquisme i intentant sobreviure.

Nosaltres vam tenir la sort de compartir només un trosset d’aquest camí amb gent que ja l’havia fet o que eren fills o familiars de republicans exiliats.

La Ruta va començar a Coll d’Ares el passat dijous 29 d’octubre, encara que havíem fet una parada abans a Camprodon, que posseeix un paisatge meravellós a la tardor.

A Coll d’Ares es van presentar un grup d’homes i una dona que formen part de l’associació de Fills de Republicans que ens va guiar i acompanyar en el camí de l’Exili fins a Prats de Molló. Durant la ruta ens van explicar anècdotes, llocs de refugi, etc.

A la tarda vam visitar un museu a Sant Llorenç de Cerdans, sobre la fàbrica tèxtil que va acollir els refugiats. En aquest impressiona molt veure les prestatgeries que van utilitzar com a lliteres i la bandera republicana feta per un kommando de republicans espanyols en un camp de concentració amb els seus noms i el número d’identificació.

A la nit vam arribar a Arles on ens van rebre amb un pica-pica i una mostra de fotografies i anècdotes dels refugiats. Ens va donar la benvinguda una dona que als 4 o 5 anys va haver de fer el camí de l’exili i va ser separada de la seva mare.

El divendres vam anar a Argelers, on es va concentrar el major i primer camp de concentració per a refugiats i exiliats a la platja. Aquest, al ser el primer, va ser el pitjor de tots. Allí van morir moltes persones de malalties o es van suïcidar al mar.

Després vam visitar la tomba d’Antonio Machado a Cotlliure. On també ens va rebre un professor d’Universtitat que ens va explicar que era un dels nens nascuts a la Maternitat d’Elna. Amb això vaig complir un dels meus somnis.

Per desgràcia no vam poder fer la següent visita a Portbou, per veure el monument d’homenatge a Walter Benjamin, filòsof jueu que fugia de l’Alemanya nazi.

La nostra última parada, per acabar aquest viatge, va ser a la Jonquera on vam fer una visita guiada al Museu Memorial de l’Exili. El més bonic són les petjades dels camins per on van passar els exiliats penjades per sobre nostre.

Ainhoa Pérez.  2n Batxillerat (Octubre de 2015)